Effecten van leidster-kind ratio’s op de interacties tussen leidsters en kinderen in de kinderopvang

Effecten van leidster-kind ratio’s op de interacties tussen leidsters en kinderen in de kinderopvang: een experimentele studie
Ellis de Schipper, Marianne Riksen-Walraven & S. Geurts

In dit onderzoek werden 217 leidsters (in de leeftijd van 18-56 jaar) van 64 Nederlandse kinderdagverblijven geobserveerd tijdens twee gestructureerde spelmomenten: een keer met een groep van drie kinderen en een keer met een groep van 5 kinderen. Zoals al voorspeld werd, was de kwaliteit van de leidster-kind interacties significant hoger bij de leidster-kind ratio 3:1 dan de ratio 5:1. Er werden significante en aanwijsbare effecten gevonden voor zowel het interacties van de leidster als het welbevinden en de betrokkenheid van de kinderen. Significante correlaties tussen de leidster-kind interactie gedurende de lunch en gedurende de rest van de ochtend bevestigen de ecologische validiteit van de geobserveerde leidster-kind interacties tijdens het gestructureerde spel.

Dit artikel is verschenen in Child Development, 77 (4), 861-874 (2006).