Relaties van interacties tussen kinderen met sociaal-emotioneel gedrag

Interacties tussen kinderen in de kinderopvang op 15 en 23 maanden: stabiliteit en relaties met sociaal-emotioneel gedrag van de kinderen
Mirjam Gevers Deynoot-Schaub & Marianne Riksen-Walraven

In deze longitudinale studie werden 70 kinderen geobserveerd gedurende 90 min vrij spel in hun kinderopvangcentrum, op de leeftijd van 15 en 23 maanden. Onderzocht werd het voorkomen en de stabiliteit van interacties tussen kinderen in hun 2e levensjaar en de relatie met het sociaal-emotionele gedrag van kinderen. Er bleek een sterke individuele stabiliteit te zijn bij kinderen wat betreft het aantal negatieve gedragingen naar andere kinderen op 15 en 23 maanden. Bovendien waren de negatieve gedragingen een voorspeller van agressief en (ver)storend gedrag op 23 maanden. Het aangaan van positieve interacties met andere kinderen, en dan specifiek positieve reacties op andere kinderen in de groep op 15 maanden, bleek een voorspeller te zijn van het welbevinden van kinderen in de groep op 23 maanden. Het aantal negatieve interacties tussen kinderen nam significant toe en het aantal positieve reacties op gedrag van andere kinderen in de groep nam significant af tussen de 15 en 23 maanden.

Dit artikel is verschenen in Infant Behavior & Development, 29, 276-288 (2006).